Böcker
Måste vi verkligen slaviskt följa nyheterna för att hålla oss informerade?
Den frågan ställer sig Tobias Wahlqvist i sin bokdebut, sakprosan ”SKIPPA NYHETERNA – varför jag slutade läsa nyheter och varför du också borde göra det” (Heja Framtiden Förlag). Med en rapp och medryckande blandning av humor och allvar tar han läsaren på en resa som sträcker sig från nyhetsredaktioner till det mänskliga psyket – och hur beslutet att kliva bort från nyhetshetsen har gjort honom både bättre informerad och mindre stressad.
Tobias Wahlqvist berättar:
”För sju år sedan blev jag utmattad och slutade läsa nyheter. Från att ha varit inne på både inhemska och internationella nyhetssajter i stort sett hela tiden, gick jag till att inte klicka på en enda länk. Jag hade helt enkelt inte energi för att ta del av resten av världens bekymmer. Mina egna räckte gott och väl.”
”Så småningom mådde jag bättre, men jag började aldrig konsumera nyheter igen. Istället blev jag allt mer intresserad av dynamiken bakom nyhetsrapporteringen, både det som driver nyhetsmedia och de psykiska faktorerna bakom vår fascination med nyheter – samt hur vår nyhetskonsumtion faktiskt kan påverka oss fysiskt.”
”Vi är många, framför allt av min generation och äldre, som under uppväxten matats med mantrat ”läs nyheterna för att hålla dig informerad”. Jag vill med ”Skippa Nyheterna” visa att det är fullt möjligt att bli mer och bättre informerad genom att söka information på andra sätt än genom att rutinmässigt följa nyheter i tidningar, tv och på internet. Jag hoppas att boken, och mitt exempel, kan hjälpa andra till en mer informerad och mindre stressig vardag.”
För intervjuförfrågningar: Tobias Wahlqvist, tobbo@tobbo.com, 0704804984
För recensionsexemplar: Christian von Essen, christianvonessen@gmail.com, 0737312818
Beställ direkt i webbshoppen eller på Adlibris.
Ljudboken finns på Storytel, Nextory och Bookbeat
Läs mer om boken på www.skippanyheterna.se
Björn Owen Glad släpper bok om reklambranschen
Heja Framtiden Förlag ger ut boken Ärligt Talat – godnattsagor för sömnlösa marknadsförare. Det är en samling korta betraktelser inifrån reklam- och marknadsföringsbranschen som profilen Björn Owen Glad samlat på sig under de senaste åren.
Boken kan beställas i Heja Framtidens butik här!
Och om du vill köpa in ett större antal till företaget mot faktura, maila christianvonessen@gmail.com löser vi det!
Två poddar = en bok! Under våren 2021 teamade jag upp med Henric Smolak från Under Femton. Tillsammans har vi gjort över 500 intervjuer och vi insåg att det fanns behov av en lättillgänglig guide till några av de digitala fenomen som kommer att påverka vår värld framöver. Resultatet blev Nu fattar jag – boken som hjälper dig förstå vår digitala samtid och framtid, ute på Lava Förlag 21/10 2021.
Eller beställ ett större antal böcker till företaget med rabatt.
Nu finns boken även i ljudformat på alla plattformar
Press om boken:
Intervju på Boktugg.se
Poddsamtal i Under Femton / Artikel på Dagens Media / Intervju på Dagens Media /
Henric och Christian samtalar i Under Femton, del 1 + del 2
Samtal om boken i Futurions podd Framtidens färdigheter
Medverkan i Logistikpodden
Pandemin har ritat om kartan för framtiden. Men varje kris har inneboende möjligheter till förändring. Under maj 2020 återupptog jag samtalen med 20 av poddens mest intressanta intervjupersoner och skrev boken Vad händer nu med framtiden? 20 visioner om Sverige efter corona.
Beställ boken direkt hos Pug Förlag, hos Adlibris eller Bokus.
Finns även som ljudbok med författarinläsning. Lyssna hos Storytel och Nextory!
I boken får du träffa: Fredrik Wikholm, Siduri Poli, Johan Kuylenstierna, Gabriella Overödder, Arash Gilan, Hannes Sapiens Sjöblad, Viktoria Saxby, Johan Norberg, Dr Mouna Esmaeilzadeh, Göran Adlén, Marie Gidlund, Alexander Bard, Jannie Jeppesen, Barakat Ghebrehawariat, Carin Ism, Rodrigo Pozo Graviz, Tomas Björkman, Anna Felländer, Ashkan Fardost och Micael Dahlen. Förordet är skrivet av poeten Bob Hansson.
För intervjuförfrågan: christianvonessen@gmail.com
För inköp: david@pug.se
Press om boken: Aftonbladet / Boktugg / Sydsvenskan / GP / Företagarförbundet / SVT Morgonstudion /